fredag 12 november 2010

This is a man's world

Jag har blivit foralskad i Tanzania, det har jag. Men jag skulle aldrig kunna leva har, i alla fall inte som kvinna. Har ar konsrollerna sa inprantade att det kanns lonlost att forsoka forandra dem. Jag som ar sa van med att kunna vara vem jag vill i Sverige, kan inte vara det har. Som vit ung kvinna far man ta en hel del skit fran unga tanzanianska man, det galler att ha skinn pa nasan. Jag undrar hur det hade varit om jag reste hit som en vit man istallet. Jag hade sakert fatt en annan respekt. Fast jag har ocksa mott personer som har beundrat mig for att jag kommit hit. Men jag kan tanka mig att man som ung tanzaniansk kvinna far ta annu mer skit fran man. Nu ska ni inte sitta hemma och tro att kvinnan ar uberfortryckt i det har landet. Det finns undantag. Jag har bland annt mott en hel del hogt uppsatta kvinnor. Och nyligen valde CCM (det ledande partiet i Tanzania) att prioritera en kvinna som talesperson for deras regering. Men de gamla traditionerna sitter kvar ganska hart. Det ar alltid kvinnorna som serverar och lagar maten nar man ar pa besok. Det ar alltid kvinnorna som tar hand om barnen. Det ar alltid kvinnorna som tvattar, tar hand om hushallet. Det ar alltid kvinnorna som ar andra prioritering nar det kommer till betalning av skolavgifter, vilket resulterar i att de far stanna hemma och ta hand om hushallet istallet for att fa en utbildning. Men man ska aldrig saga alltid, for det finns undantag.

1 kommentar:

  1. Usch för idioter som inte vet sitt eget bästa... se till att ta hand om dig nu Sofia, försök hålla dig utanför trubbel tills du ska hem <3<3<3

    SvaraRadera