söndag 28 november 2010

En resa tvars over hela landet

Sa borjade vi var resa tillbaka till Sverige med att sitta i en buss i 12 timmar till Musoma bara for att fa reda pa att vi maste betala "mzungupris" for att komma till Arusha. Vi hade bokat biljetter fran Bukoba till Arusha och det innebarde en natt i Musoma, det var helt okej. Men nar vi kommer till Musoma pa kvalle, helt utmattade och hungriga, far vi reda pa att vi maste betala 100 dollar extra for att bussen ska aka igenom Serengeti (nar vi bokade i Bukoba sa de 32000 sh for biljetten, drygt 160 kr). Vi blev ju helt lack. Varfor ska vi betala sa mycket pengar nar man akaer igenom med buss pa stora vagen och de inte ens stannar nar man ser djur. Da ska man ju satsa pa safari istallet. Sa vi fors;kte losa situationen genom att kolla med andra bussbolag. Efter mycket om och men bestamde vi oss for att boka en buss till Dar es Salaam.

Sa pa onsadagen gick vi upp, enligt Carro, okristet tidigt, for att komma med bussen till Dar es Salaam. Jag satt langst bak inklamd mellan Carro och en mamma med en bebis i knat. Varje gang det kom ett farthinder, vilket de gjorde var 15:onde minut (behovs for de kor som galningar annars) flog vi upp minst 10 cm i luften. Sa dar satt vi alltsa i 21 timmar, den langsta rasten var en kvart, med oronbedovande afrikansk musik pumpandes pa hogsta volym.

Den resterande natten spenderades pa busstationen i Dar es Salaam. I vanthallen lag det fullt med utslagna resenarer pa golvet och forsokte fa lite somn. Vi knokade oss in mitt i smeten for det kandes sakrare an att ligga vid kanten dar folk gick hela tiden. I skift turades vi om att sova i tva timmar tills det var dags att ta farjan till Zanzibar.

Zanzibar, dar jag ar i skrivande stund, ar en av de vackraste platserna jag varit pa.  Dock var det inte som jag hade forestallt mig, har finns det snuskigt dyra lyxhotell. Jag undrar verkligen hur pass rika personer ar som bara reser hit pa semester. Sjalva bor vi pa ett litet mindre hotell i utkansten av stranden dar det inte hanger sa mycket folk. Asskont!

Vi har mest vilat upp oss och atit god mat. Men igar akte vi ut till korallreven opch dok. Det var min forsta gang men det var nog det haftigaste jag gjort! Vi var nere pa 12 m djup och sag alla mojliga sorters fiskar som jag inte visste fanns. Var verkligen som Hitta Nemo.

Men vi har det bra med sol och bad. Ser inte fram emot att komma hem till 10 minus och sno.

1 kommentar:

  1. Den här resan kommer du bära med dig hela livet, som en glädje och saknad och något som du inte har velat vara utan : )
    Kram från moster Petra

    SvaraRadera