fredag 12 november 2010

SAFARI TIME!

  
 
Kocken lagade sjukt god mat!

I ett sant talt bodde vi.

Lyxsangar i lyxtaltet.

Varat camp.

Foraren, Kristina, Vakten, Carro, Jag, Matilda & Robert

Jag och Elisante!

En giraff kanske 20 m fran bilen.

Sa har sag vi ut nar vi sag elefanterna.

Fjarde punkat pa den resan. Vi ar vana nu.
Ja, sa var det antligen dags for den efterlangtade safarin. Ibland ar det bra att kanna personer. Var kompis Elisante (deltagare i Ung i den varlsvida kyrkan 2010) jobbar namligen med tva stora naturreservat. Hans snalla chef som vi motte sist vi var dar tyckte att det kanske skulle vara kul for oss att fa aka pa safari sa hon ordnade en at oss. Allt som allt betalade vi 150 spann for hela kalaset nar en safari egentligen gar pa flera tusen.

Haha, men oturen var dar och gav mig en rak hoger i ansiktet. Hela forsta dagen pa safarit var jag magsjuk och spenderade all tid i bilen med att sova mot Elisantes axel pga av all utmattning sa jag sag inte sa mycket. Men nagra giraffer, zebror och babianer orkade jag lyfta huvudet for att se. Pa eftermiddagen kom vi fram till varat lager. Gissa om vi blev chockade! Jag hade forvantat mig att sova pa underlag i ett talt men vi skulle tydligen sova dar alla rika sover nar de kommer hit for safari och for att jaga. Stallet vi var pa kostar egentligen 1000 dollar per natt! Kan ni fatta, haha! Vi hade till och med en riktig toalett i varat "talt".

Jag lag mest och sov resten av dagen och sprang pa toan titt som tatt. Utanfor vart lager vid sjon horde man flodhastarna. Ibland sag man deras nosar nar de skulle hamta luft. Jag lyckades fa i mig lite sallad och brod (som jag sedan inte fick behalla for min mage) dar jag satt och betraktade solnedgangen. I fjarran sag jag tre giraffer lunka ute pa det oppna faltet framfor mig. Det var fantastiskt (trots magsjukan).

Dagen efter far jag reda pa att var bil ar trasig sa vi maste stanna en extra dag i lagret. Da blev jag mest glad eftersom det innebar att jag kunde vila upp mig annu en dag till. Och det hjalpte faktiskt, dagen efter madde jag battre. Pa vagen hem sag vi alla mojliga sorters djur: giraffer, zebror, impalas, babianer och massa andra hjortdjur. Vi sag en hel flock med "Inlanders", det storsta antilopdjuret som bara finns i det omradet i hela Tanzania. De ar typ lika stora som kossor men de springer sa sjukt smidigt. De var jatte haftiga!

Och precis i slutet, nar vi var nagra kilometer ifran att lamna reservatet far Elisante plotsligt syn pa elefanter. Vi ba: Hallelujah! Vi trodde verkligen inte att vi skulle fa se nagra sa vi hade otroligt tur. Jag kommer aldrig glomma Elisantes kommentar: Now our trip is completed. Och det var den verkligen.

1 kommentar:

  1. Vilket härligt äventyr du fått vara med om och vilka fina bilder. Var rädd om dig och håll dig frisk dom sista 20 dagarna ;-) kram pappa

    SvaraRadera